hoe kom ik van mij stress af?5 tips van een ervaren burn-out coach

De klachten van stress zijn hoger in deze periode van corona dan menigeen wil toegeven. Thuis werken, iedereen online in het gezin en kinderen lesgeven naast het werken. Pff, dat is toch ook topsport! En dan een andere groep, de alleenstaanden, die juist heel veel behoefte heeft aan contact met collega’s en het met een zwak aftreksel van online contact moeten doen. Ja, hoe vindt iedereen hier zijn weg in, zeker nu het veel langer blijkt de duren dan gedacht.

Mij valt op dat werkgevers hier heel verschillend mee omspringen. Sommige willen dezelfde productiviteit of declarabiliteit zien als voor de coronacrisis en leggen daarmee een zware last op de schouders van medewerkers. Dat zijn veelal medewerkers die niet de kantjes er van af willen lopen en door de druk vanuit werkgever groot risico lopen om over hun grens heen te gaan. Als burn-out coach verwacht ik dat de kans op uitval de komende tijd groot zal zijn en zou dat graag willen voorkomen.

Gelukkig zijn er ook werkgevers die oog hebben voor het welzijn van hun medewerkers.
Zij bespreken de zware belasting van het door elkaar heen lopen van werk en privé. Zij gaan in gesprek en managen verwachtingen waardoor de druk bij de medewerker wordt verlaagd.

Wat mij betreft is iedereen verantwoordelijk voor diens eigen stressniveau. Ja, dat houdt dan misschien in dat je een grens zult moeten stellen wanneer je merkt dat het te veel is. Of dat eng is? Ja, vast en zeker. Speciaal wanneer je dat niet gewend bent. Maar als je een hoog stressniveau als je nieuwe normaal accepteert weet ik als burn-out coach dat het zwarte gat van een burn-out op de loer ligt. Dus kom in actie en neem je verantwoordelijkheid, zorg voor jezelf.

Ik geef je graag 5 tips:

1. Zorg dat je de basis op orde hebt

Slaap voldoende, eet gezond en drink 2 liter water op een dag.

2. Wees je bewust van je stress signalen

Mediteer iedere ochtend via een meditatie app. Vijf minuten is al voldoende om veel rustiger te gaan ademen en jezelf beter te leren kennen. Stel jezelf regelmatig de vraag: Hoe gaat het met me? Wat heb ik vandaag nodig?

3. Doorgaan op een te hoog stress niveau wordt vaak veroorzaakt door angst

Angst voor een negatief beeld van je leidinggevende bijvoorbeeld met ultieme angst om je baan te verliezen. Zorg voor helderheid en maak het bespreekbaar bij je leidinggevende: wat verwacht je precies van mij in deze periode, wat kun jij als leidinggevende voor me betekenen, praat met collega’s hoe zij het doen. Dan kun je functioneren vanuit vertrouwen

4. Jouw gedachten bepalen je gevoel.

Als je dat weet kun je maar beter zorgen dat je positief denkt. Kijk dus naar wat een eerste stapje is naar een oplossing in plaats van te blijven hangen in een situatie die jij niet wilt. Het helpt om iedere avond 3 dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Het blijkt dat mensen daar een hoger geluksgevoel door ervaren.

5. Geniet

Waar wordt jij blij van? Waar kun jij van genieten binnen de mogelijkheden in deze periode? Zet tijdens je lunchpauze bijvoorbeeld muziek op waar jij gewoonweg op MOET dansen en je zal merken wat het met je doet.

___________________________

Is dat makkelijker gezegd dan gedaan en bereik je onvoldoende rust hiermee? Plan dan een coachgesprek in bij een coach van SheConsult. Zij zal je hierin verder kunnen begeleiden en handvatten geven specifiek voor hoe jij hiermee om kan gaan. Want je weet dat je zo niet door kan gaan.

 

Sonja Jansen

Sonja Jansen is coach, is een SheConsult coach.  Zij heeft zich gespecialiseerd in het coachen op stress, overspannenheid en burn-out. Zij weet vrouwen te coachen die leven vanuit angst naar leven vanuit vertrouwen. Een andere manier van kijken wordt verkregen, een positieve, waardoor iemand veel meer kan leven vanuit rust en voldoening.

Loading...