managementbaanRegelmatig berichten we uit onze coachpraktijk. Dat doen we aan de hand van 5 vragen aan een van onze coaches. Deze keer is het de beurt aan onze coach Elizabeth Werter. Zij heeft haar praktijk in Amsterdam, maar coacht vrouwen uit het hele land. Ze vertelt over haar coachee Annemiek, worstelt met haar eerste managementbaan.

1. Wie is je klant? 
Annemiek, 32 jaar, manager van eenacademische tandartskliniek.

2. Wat was haar vraag?
Annemiek kreeg voor het eerst een managementbaan, waar ze leiding moest geven aan 10 tandartsen, 3 assistenten en 1 secretaresse én verantwoordelijk was voor de logistiek, de agenda, de voorraad en de protocollen van deze afdeling. Ze was na het behalen van haar PHD helemaal onvoorbereid in deze functie gerold. De verantwoordelijkheden vlogen haar naar de keel en ze kon niet meer slapen.
“Ik ben nog jong en moet mijn leiderschapsstijl nog gaan ontdekken/ontwikkelen en ik heb nog een groot stuk onzekerheid, daar heb ik hulp bij nodig.”

3. Hoe heb je het aangepakt?
Ik ben begonnen met het boek Survivalgids voor jonge vrouwen om haar bewustzijnsniveau van alle processen en ongeschreven gedragsregels die er spelen in een bedrijf, te begrijpen en bewust te herkennen. Vanuit haar perfectionisme moest ze leren alle issues niet meer strak te controleren, maar SMART te delegeren (Specifiek – Is de doelstelling eenduidig? Meetbaar – Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt? Acceptabel – Zijn deze doelen acceptabel voor de doelgroep en/of het management? Realistisch – Is het doel haalbaar? Tijdsgebonden – Wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn). We hebben gewerkt aan haar time management en het aanleggen van prioriteiten. De dagelijkse conflicten en stress momenten hebben we besproken en geanalyseerd. We hebben structuur aangelegd in alle taken omdat ze dit specifiek nodig had om te harmoniseren met haar analytische denkpatronen. Daarna zijn we pas de diepte in gegaan en hebben gezocht naar haar leiderschapsstijl. Na een test bleek dat haar stijl niet overtuigend was en meer coachend. Daarom hebben we de machtsniveaus van leiderschap uitgebreid besproken en uitgewerkt voor haar situatie. Al snel begreep ze dat ze iets vaker in haar ego-macht moest gaan staan, zonder daarbij toneel te gaan spelen. “Laat je allergie voor mensen die zich niet goed aan de protocols van zuiverheid houden, duidelijk blijken, zodat je team daarop gaat anticiperen,” was mijn advies.

4. Wat was het resultaat?
Geleidelijk aan gingen haar energielevels weer omhoog toen ze zoetjesaan bewust bekwaam werd in leidinggeven. Ze kreeg inzicht in hoe ze haar invloed positief kon inzetten en dat de veranderingen die ze aanbracht effectief werden opgevolgd. Door de rust in haar hoofd kon ze ook weer werken aan haar eigen projecten, die relevant zijn voor haar academische carière.

5. Wat zei de klant? 
“Mijn leermomenten zijn dat als iemand niet functioneert, je dit meteen en bij herhaling moet vertellen. Dus de fouten benoemen en op tijd aankaarten. Ook heb ik geleerd dat je de prettige momenten en de dagelijkse praatjes scheidt van de momenten dat je als leidinggevende optreedt. Manager van de kliniek is niet mijn sterkste kant (ik voel me een politie-agent), maar is wel een investering die me verder heeft gebracht. Ik had deze pauze in mijn ambitie even nodig. Dit heeft me nieuwe ervaring opgeleverd omdat je dan andere dingen ziet en leert. De volgende trede op de managementtrap zal waarschijnlijk veel beter bij je passen.”

Elisabeth werter is SheConsult-coach in Amsterdam

Ook interessant: Agatha wil  meer zelfvertrouwen

Loading...