Nee, hup, denk groot! Maak er wat van. We gaan heel groot denken. En dan gaan we weer terugschakelen, van wat is dan haalbaar?

Ik had een klant Sophia. En Sophia kwam bij mij en ze zei: “Ik wil een andere baan, maar ik weet niet wat. Ik vind zoveel dingen leuk.”

Ja, we vinden allemaal heel veel dingen leuk en we zijn ook allemaal in heel veel dingen best wel goed. Alleen als je naar een werkgever gaat en je zegt: “Ja, ik vind heel veel leuk en ik kan heel veel goed.” Dan zegt zo’n werkgever: “Daar heb ik niks aan. Ik wil iemand hebben die bepaalde dingen heel goed kan en die andere dingen; nou dat is mooi meegenomen, maar dit is me veel te aspecifiek.”

En eigenlijk kun je het zoeken naar een baan vergelijken met een marketingprobleem. Jij bent het product en daar moet je een koper voor zien te vinden. En dat product heeft specifieke eigenschappen. Het heeft misschien een heleboel eigenschappen, maar welke eigenschappen zijn nou voor welke koper interessant? Welke eigenschappen van jou maken jou voor een werkgever interessant? En dat je zowel enthousiast bent als leuk, ik weet niet of dat nou heel erg onderscheidend is. Of een gedreven duizendpoot. Ja, weet je dat schiet allemaal niet op. Dus, wat maakt jou nou uniek voor een bepaalde werkgever? Dát is eigenlijk de hamvraag. En als ik dat dan aan vrouwen vraag, dan zeggen ze: “Ja, dat weet ik eigenlijk niet.”

Dat zeggen ze altijd meteen, “Ja, dat weet ik eigenlijk niet.” Nou ja dan laat ik altijd een stilte vallen en dan langzaam komen er wel dingen van: “Ja eigenlijk ben ik daar wel heel goed in. Oh ja, daar ben ik eigenlijk ook wel heel goed in.” Oké, nou ga dat maar eens checken in je omgeving dan. Klopt dat? Ziet jouw omgeving dat ook of ziet jouw omgeving misschien wel hele andere dingen? Dat is heel interessant. Dus ga dat maar eens uitvragen.

Oké, dan heb je misschien één eigenschap waarvan je zegt dáár ben ik nou echt heel goed in, dat onderscheid mij van anderen. Wat zou er dan gebeuren als je dat onbeperkt mocht inzetten. Als je datgene waar jij echt goed in bent, wat echt jouw kenmerk is, jouw competentie, als je dat nou eens onbeperkt mocht inzetten. Wat voor soort functie zou dat dan zijn? Ga eens enorm overdrijven hè. Trek het naar wereldschaal toe. Dan win je misschien wel de nobelprijs of dan breng je vrede in het Midden-Oosten of whatever. Ga eens lekker in de overdrive.

Dat vinden vrouwen soms ook heel moeilijk. Dan zeggen ze: “Nou ja, als ik dat nou onbeperkt zou mogen inzetten dan zou ik wel teamleider worden.” Nee, hup, denk groot! Maak er wat van en ga heel groot denken. En dan gaan we weer terugschakelen van oké, wat is dan haalbaar? Misschien niet nu, maar misschien wel over 10 jaar. En wat is dan de eerste stap?

Nou, ik vertel dat nu heel snel. Maar zo snel gaat dat natuurlijk niet hè, daar gaat enorm veel denkwerk aan vooraf. Maar vooral ook daarover praten met andere mensen, met mensen die jou goed kennen. Of met mensen die in een bepaald vakgebied zitten en daar een bepaalde visie op hebben. Praten met andere mensen helpt je om je mening te vormen. Je mening te vormen over jezelf, maar ook over wat er in de buitenwereld te koop is aan banen en aan werkgevers. Vrouwen hebben het idee dat netwerken, dat dat om een baan vragen is. Maar dat is doodzonde numero 1 bij netwerken. Vraag nooit om een baan, maar wees geïnteresseerd in wat de ander doet. Wees geïnteresseerd in die functie van die ander, in de persoon, in het bedrijf van die ander, laat die ander vertellen. Daarmee kun jij je mening vormen of dat bij jou past en hoe dat dan bij jou zou kunnen passen en misschien wat je nog moet leren of wat je nog meer zou moeten uitdiepen. Of misschien kom je tot de conclusie dat het helemaal niet bij je past.

Ja, met andere woorden: als je een nieuwe baan wil dan moet je er op uit. Gaan zitten denken op de bank, gaan zitten navelstaren, huiswerkopdrachtjes doen, een werkboekje maken, dat is allemaal hartstikke leuk en aardig, maar dat schiet niet echt op. Wat wel opschiet is met zoveel mogelijk mensen daarover praten. Dat werkt!

Loading...