google-site-verification: google4611ff8a601055a3.html

Kennismaken met je nieuwe directeur, hoe doe je dat?

13 november 2017

Ingrid kon niet overweg met haar directeur en was al bezig met nieuwe banen tot bekend werd dat hij wegging en er een nieuwe directeur zou komen. Met die nieuwe directeur had ze binnenkort een kennismakingsgesprek. Wat me opviel was dat ze zich heel afwachtend opstelde: ‘Ik ben benieuwd wat hij me gaat vertellen, wat zijn plannen zijn’. Ik vroeg haar wat zij hém ging vertellen. Wat ze hem ging vertellen over haar werk, haar verwachtingen en haar hoop. Dat vond ze een hele rare vraag. Daar had ze nog totaal niet over nagedacht. Net zo min als dat ze de directeur gegoogled had. Ze wist niet meer dan wat er op zijn LinkedIn-profiel stond.

Door mijn vragen zag ze in dat ze zich zeer afhankelijk opstelde en dat iemand met haar positie aan zo’n nieuwe directeur kan meegeven wat er naar haar inzicht moet veranderen. Wat er beter kan en wat er al goed gaat. Ze zou hem kunnen laten weten hoe hij het maximale uit haar kan halen. Een soort gebruiksaanwijzing van Ingrid.

Uit de online gevonden interviews met de nieuwe directeur kwam het beeld van een zeer resultaatgerichte, gedreven man. Die van mooie auto’s en dure horloges hield. Kortom, statusgevoelig en behoorlijk masculien. Dat betekent voor Ingrid dat ze zich in dat gesprek vooral niet onderdanig en afhankelijk moet opstellen als ze zijn respect wil krijgen. Dan zal ze moeten zeggen waar ze goed in is, wat haar successen zijn (en dat een beetje overdrijven) en welke invloedrijke personen ze kent (namedropping). Ze moet dus vooral niet in de luisterstand gaan staan, maar actief het gesprek naar zich toetrekken.

Dat vond Ingrid behoorlijk spannend. Het lag behoorlijk ver buiten haar comfortzone, maar omdat ze zag waarom dit belangrijk was voor een goede start met deze nieuwe directeur, kon ze zich daarop voorbereiden. Zo maakte ze een lijstje met haar grootste successen en keek hoe ze die kon linken aan zaken uit zijn interviews of cv. Hetzelfde deed ze met ‘grote namen’ uit de business. Ze prentte zichzelf in dat om respect te krijgen het noodzakelijk was om een beetje te bluffen, om stevig in haar stoel te zitten (billen stevig in de stoel te drukken) en de regie van het gesprek te nemen.

Een week later belde ze me. Ze had een geweldig gesprek gehad met de nieuwe directeur. Ze had kunnen vertellen wat ze wilde vertellen door de regie te nemen en er was een heel fijn constructief gesprek ontstaan. Ze had enorm veel vertrouwen in een goede samenwerking.

Twee maanden later sprak ik Ingrid weer. Ze is benoemd tot hoofd van haar business-unit en lid van het MT. En met die nieuwe directeur kan ze het geweldig vinden. Al moet ze zich af en toe wel een beetje groot maken en aan zelfpromotie doen in dat MT, maar dat neemt ze op de koop toe.