google-site-verification: google4611ff8a601055a3.html

Jane en haar eerste factuur

19 oktober 2016

Jane was voor zichzelf begonnen. Na haar ontslag besloot ze dat het nu tijd was om te doen wat ze altijd al wilde doen, een eigen bedrijf beginnen. Ze had ook al een eerste opdracht, een consultancy-opdracht bij een voormalige klant van haar. En toen moest ze haar tarief bepalen… dat was wat! Wat ben je waard? Hoe bepaal je dat? Jane vond het heel lastig. Ze bekeek de tarieven van concurrenten en kwam uit op een tarief van €150,- per uur. Maar toen sloegen de impostor gevoelens toe. Want kon ze dat tarief wel waarmaken? Wat nou als ze erachter zouden komen dat ze toch kennis of ervaring tekort zou komen. Wat nou als zou blijken dat ze toch niet zo goed was als ze dachten. En voor zo’n hoog tarief zouden ze vast van haar verwachten dat ze meteen … en dat kon ze toch niet. Kortom, ze voelde zich doodongelukkig, en zo kwam ze bij mij.

Allereerst stelden we vast dat het tarief marktconform was.
Ten tweede moesten we objectief vaststellen dat Jane een zeer ervaren professional is, met uitstekende referenties en tevreden klanten.
En ten derde moesten we vaststellen dat voor de opdrachten waar Jane voor ingehuurd wordt, haar competenties en ervaring ruimschoots voldoende zijn om ook onverwachte problemen aan te kunnen.

Kortom, die innerlijke stemmen, papegaaien noem ik ze in mijn boek, die haar aan het twijfelen maken, die liegen.
Nu waren die papegaaien oude bekenden van Jane, die waren we in een eerder stadium al eens tegengekomen. En daarom volstond het om helpende gedachten te formuleren, die de papegaaien terug in hun kooi sturen.

Zo hielp de gedachte: ‘Je hoeft niet alles meteen te weten en je mag ook iets niet-weten, dan zoek je het uit’, Jane enorm. Of de gedachte: ‘Doe eerst het laaghangend fruit, de quick wins en observeer ondertussen’. En: ‘Je bent daar niet alleen, de mensen die daar werken weten ook veel en hebben zelf ook ideeën hoe dingen beter kunnen. Doe het samen’. En ten aanzien van de hoogte van het tarief: ‘Als je te goedkoop bent, geloven mensen je niet’.

Jane rechtte haar schouders: ‘Ja fijn, ik ga nu mijn eerste factuur maken. Bam, die zit!’.

De case is gebaseerd op praktijkvoorbeelden. Heb jij zelf ook interesse in individuele coaching? Neem dan hier een kijkje.