google-site-verification: google4611ff8a601055a3.html

Bang voor het telefoontje dat...

31 oktober 2017

Ik heb een klant, Annette, en zij is van het type dat ze iedere fout uit het verleden tien jaar later nog weet. Op het moment dat er dan een wat onzekere situatie is, een klant belt bijvoorbeeld, dan denkt ze meteen aan die fout van tien jaar geleden en vertaalt dat onmiddellijk negatief: ‘Het zal wel niet goed zijn, de klant zal wel opzeggen, de klant zal wel commentaar hebben’. Of wanneer ze bij haar leidinggevende moet komen, dan denkt ze onmiddellijk: ‘Ik krijg een negatieve beoordeling of ik word eruit geflikkerd’.

Die negatieve gedachten horen allemaal bij het ‘imposter syndroom’, het bedriegerscomplex, de angst om door de mand te vallen. Ervan overtuigd zijn dat je toch niet goed genoeg bent, dat je niet genoeg in huis hebt. Annette heeft daar ook veel last van.

Wat je eraan kan doen, is dat je bij jezelf leert herkennen welke gedachten dat zijn en dat je jezelf toespreekt dat die gedachten niet waar zijn. Dat die gedachten stoelen op oude dingen, op dingen van vroeger, op een fout van tien jaar geleden en dat dat nu niet aan de orde hoeft te zijn.

Dus waar het over gaat, is dat je baas wordt over je eigen gedachten en dat je leert zien dat die gedachten niet waar zijn. Soms kun je overspoeld worden door negatieve gedachten en natuurlijk, soms is het ook negatief, soms valt het leven tegen, soms gaan dingen fout. Leer mij iemand kennen bij wie nog nooit wat is fout gegaan. Gelukkig maar, want nobody’s perfect. Wat zou dat saai zijn, iemand bij wie nog nooit wat fout is gegaan!  

Zo is het ook met die negatieve gedachten. Ze kunnen je overspoelen, waardoor je heel erg onzeker wordt, maar weet dat ze zich ook weer terugtrekken als je er geen aandacht aan geeft. Fouten maken mag.

Dat is het leven, pieken en dalen. Laat je er niet door ontmoedigen, maar zorg dat je de baas bent over je gedachten en roep jezelf tot de orde als je merkt dat je wordt meegesleept met negatieve gedachten.

Wees baas in eigen brein.